Elsker alle farver

Denne børnesang er helt oplagt, når jeg som kunstner elsker de enkelte farver, men også kan stå inde for, at jeg netop elsker alle farver. Her er der kun 5 farver eller farvegrupper, og det ville jeg sagtens kunne klare mig med, bort set fra, at når du blander farver, æder de lidt af hinanden, og er det rigtigt slemt, slår de hinanden ihjel. Det betyder, at det er rigtigt svært, at blande sig til meget brillante farver. Det er jo ikke lige meget hvilken gul farve man blander med hvilken blå for at få grøn, og det er ikke den samme gule , som du skal lave orange med.

tød,sort, A.C.Rosmon, surrealisme, hvid,akrylmaleri, maleri,

Jeg talte engang mine røde farver, og havde omkring 80 forskellige at male med. Nu har jeg over 100. Det er et meget stort udvalg, men det spænder også helt fra orange, der er højlys-farven for rød, til skygge-farven violet. Brændte jordfarver får et rødligt skær. Lysokker er en beskidt gul farve, medens brændt okker er murstensrød. Hvor Umbra  Naturel er en brun farve med et grønligt skær, der meget ligner bøgens barkfarve, er brændt umbra en mørk rødbrun farve.

A.C.Rosmon,ikke firkantet maleri,akrylmaleri,

Blå er den fjerne farve. Himlen er blå, men mærkeligt nok, fandt jeg ud af, at lilla/violet ofte virker til at kunne give endnu større dybde i et billede. Den farve som jeg oftest forbinder med den himmelfarve vi har her i Danmark er Cerulean blå med sin dussede blågrønne tone

Artmoney 12 X 18 cm 1.18.1.2013Dk

Grøn er en beroligende farve, og er som regel med til at vise, at her er levende planter som græs og blade på træer og buske. Grøn er en farve der nemt rækker ud mod beskueren, og som i visse tilfælde næsten flår sig fri af lærredet.

gul rose, gul blomst,surrealisme,A.C.Rosmon

Den gule farve kommer med glæde og livsenergi, men advarer også mod fare. Hvepsen er sort og gul, og er farlig fordi den stikker. Svirrefluen er falsk, fordi den ser ud som en hveps med sine gule og sorte striber, men den kan ikke stikke. Mange af de biologisk tidligst udviklede blomster  er gule, og de gule blomster tiltrækker mange insekter, og nu om stunder bruger forretningerne også den gule farve til at reklamere for sig selv og billige vare, da den gule farve er så synlig, og er især god til at tydeliggøre den sorte farve. Sort på gult “råber rigtigt højt”, og er let at få øje på. Har man lidt tendens til at blive i dårligt humør, vil gult tøj kunne hjælpe med at hæve humøret lidt.

Universet, sorte huller, kugle, ikke firkantet maleri, A.C.Rosmon, surrealisme,atom

Sort er ingen farve og farvernes dronning. Sort er manglen på farve, og er akromatisk, der betyder ikke farve. Den sorte farve fremhæver alle andre farver, og fungerer på en lidt mystisk facon, idet den trækker sig bagud, så rummet nemt ser større ud, end det reelt er, og samtidigt skubber den andre farver frem. Alligevel kan du nemt å en sort bil til at stå tydeligt frem. På udstillingssteder, bør der være mindst en sort eller mørkegrå væg, da den virkeligt kan fremhæve specielt de farverige billeder. Her vil billeder med sort baggrund også gøre sig godt.

Drager, helbredelse,healing, H.C.Andersens Børnehospital,reliefmaleri, skulpturelt maleri,surrealisme,A.C.Rosmon,akryl,akrylmaleri,

Der findes mange flere farver end det, Idet der ud over de traditionelle pigmenter, også er  bladmetaller, metallic farver, der nogen gange betegnes som iriserende farver, samt interferens farver, der reflekterer farverne på en anden måde.

Farverne er ikke det eneste der har betydning for motivet, men også om det er blankt eller mat, om det er lavet i ét lag, eller om der er flere transparente lag, ja selv et gennemsigtigt lag helt uden farve i, har betydning for farveopfattelsen og motivet. Det er nok også derfor, at biler får 7 lag maling og lak. Det får farvelaget til at virke dybt, og blankheden fremhæver farven.

sjælefangeren, A.C.Rosmon,surrealisme,installationer

Jeg kan klare at arbejde lige fra det helt sarte, ja ovenikøbet starte med hvide og gennemsigtige ting på lærredet, hen over hele farvespekteret, endda med stærke farver der nærmest skær i øjnene, og helt over til sort. I øvrigt har farverne, altså de mennesker der indfarver tekstiler, et ordsprog der siger:

Hvid er ikke altid hvidt,

og sort er mange farver.

De mennesker har fra gammel tid haft det privilegium, at de måtte gå i kirke med sorte hænder

Jeg er selv farver, idet jeg er uddannet farveri-assistent, og har haft min praktiktid på Hjertegarn i Odense, men nu er der vist ingen farverier i Danmark længere.

Under min lærertid havde jeg en tysk farvemester der sagde, at blander man 2 farver eller mere, begynder de at æde af hinanden, og måske endda at slå hinanden ihjel, med mindre, at de er meget gode venner, så derfor har jeg ca 1.000 farver og hjælpemidler, så jeg nu kan holde farverne så meget “i snor” at jeg kan blande farver der normalt er uforenlige, på en sådan måde at de får en ekstra dybde, ved at holde dem i hver sine lag. Det at lasere farverne frem, er med til at give stor farvedybde, mætte farveudtrykket så man nærmest får et symfoniorkester i stedet for en solist eller en trio, og så kommer blankheden også ind i billedet. Mange af de gamle mestre laserede farverne på deres billeder op.

Surrealisme,A.C.Rosmon,spartlet maleri, akrylmaleri

Teknik og materialekundskab, er blot midler, der gør det meget nemmere at få de ting gjort synlige som gemmer sig inde i hovedet, og til at flytte grænserne for hvad man kan og ikke kan i maleriet, og nye teknikker skubber mere og mere til de grænser.

Materialerne kan sagtens  inspirere, så vi kan gå langt ud over de ting vi f.eks. kan se i naturen. Maleriet skal ikke længere fungere som dokumentation, for der bruger vi fotografiet til; –  nu er det fantasien og intellektet der skal fodres, og de er sulten efter oplevelser, hvis vi da giver dem lov, for vi giver os ikke altid lov, da vi ofte er  bange for hvad andre mener.

Artmoney 12X18 cm

Selv én farve, er nok til at lave et helt maleri

 

This entry was posted in Blog. Bookmark the permalink.

Comments are closed.